تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۴

پس از تغییرات ایجاد شده در کنکور سراسری، کنکور ۱۴۰۴ سومین سالی است که کنکور با تغییرات جدید برگزار می شود. یکی از اصلی ترین و مهم ترین تغییرات این آزمون سرنوشت ساز، تاثیر معدل قطعی بر نتیجه کنکور داوطلبان می باشد. در این مطلب به توضیح صفر تا صد میزان تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۴ می پردازیم، با ما همراه باشید.

نحوه محاسبه تاثیر معدل در آزمون سراسری ۱۴۰۴

بر اساس آخرین مصاحبه مدیر کل دفتر متوسطه دوم نظری وزارت آموزش و پرورش آقای سلطانیان، میزان تاثیر معدل (سابقه تحصیلی) در کنکور ۱۴۰۴ برای گروه های آزمایشی تجربی، ریاضی و انسانی 60 درصد قطعی خواهد بود.
منظور از سابقه تحصیلی دانش آموزان در کنکور، نمرات دروس عمومی و تخصصی دوره دوم متوسطه است که امتحانات آن به شیوه نهایی و سراسری و تشریحی برگزار می‌شود و بر اساس مصاحبه ایشان، تاثیر سوابق تحصیلی بر کنکور ۱۴۰۴ به میزان 60 درصد از دروس اختصاصی و عمومی پایه های یازدهم و دوازدهم خواهد بود و برای کنکور ۱۴۰۵ نیز تاثیر معدل به میزان 60 درصد است اما بر اساس نمرات امتحانات نهایی خرداد ماه پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم.
ایشان علت این تغییر مهم و اساسی را کاهش میزان استرس دانش آموزان در کنکور سراسری و توجه بیشتر به یادگیری مفهومی و تسلط بر مباحث به شیوه تشریحی اظهار کرد.

ویدئوی توضیحات تاثیر معدل در کنکور 1404

ترمیم معدل کنکور برای کنکور ۱۴۰۴

داوطلبان کنکور سراسری، به دو گروه تقسیم می شوند:

گروه اول: داوطلبانی که سال دوازدهم هستند و همان سال هم در کنکور سراسری شرکت می کنند.
گروه دوم: داوطلبانی هستند که فارغ التحصیل شده اند و دیپلم نظام جدید و قدیم دارند.

از آنجایی که میزان تاثیر معدل و نمرات امتحانات نهایی (سوابق تحصیلی) تاثیر مستقیم و قطعی بر نتیجه کنکور داوطلبان دارد، داوطلبانی که در گروه اول هستند در خرداد ماه ۱۴۰۴ در امتحانات نهایی برای دریافت دیپلم شرکت می کنند اما گروه دوم که به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. کسانی دیپلم نظام جدید (۶-۳-۳) که مدرک دیپلم خود را از سال ۱۳۹۸ به بعد دریافت کرده اند.
  2. کسانی که دیپلم نظام قدیم را دارند. (مدرک دپیش دانشگاهی خود را از سال ۱۳۹۱ به بعد دریافت کرده اند)

گروه اول در صورتی که نمرات آن ها پایین باشد باید در امتحانات ترمیم معدل ثبت نام کنند و گروه دوم برای داشتن نمرات بالا در ترمیم معدل شرکت کرده و دیپلم نظام جدید دریافت می کنند.

اما گروهی هستند که رشته دیپلم آن ها با رشته گروه آزمایشی آن ها تفاوت دارد، در این صورت باید اقدام به ایجاد سابقه تحصیلی کنند و دیپلم جدید دریافت کنند.

شرایط ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۴

  • به فارغ التحصیلان دوره متوسطه از سال ۸۴ به بعد و داوطلبان دارای مدرک پیش دانشگاهی از سال ۹۱ به بعد اجازه داده می‌شود تا در زمان مشخصی که به دانش آموزان اعلام خواهد شد در طرح ترمیم معدل شرکت کنند و معدل خود را بهبود ببخشند.
  • تاثیر معدل برای داوطلبان کنکور 1404 به صورت ۶۰ درصد قطعی اتفاق میفتد و به همین دلیل ترمیم معدل برای داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید که معدل پایینی دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
  • پس از شرکت در آزمون ترمیم معدل اگر نمره کمتری از امتحانات نهایی کسب کنید همان نمره امتحانات نهایی برای شما اعمال می شود.

سخن پایانی در مورد ترمیم معدل

قوانین گفته شده در مورد ترمیم نمره و ایجاد سوابق تحصیلی بر اساس آخرین اطلاعیه های سازمان سنجش و آموزش و پرورش کشور بوده و برای ترمیم نمره یازدهم هنوز بخشنامه ای منتشر و اعلام نشده است، به محض اطلاع رسانی این صفحه بروزرسانی می شود.

مطالب مرتبط
بودجه بندی کنکور 1404

58 پاسخ

  1. سلام
    من فوق دیپلم سال ۹۸ هستم.تغییر رشته دادم (دیپلم مجدد تجربی) میخواستم بدونم شرایط شرکت در آزمون های ایجاد سوابق تحصیلی یازدهم و دوازدهم رو دارم؟(برای کنکور 1404)و آیا میتونم کنکور سال 1404 رو شرکت کنم؟

    1. سلام ترمیم معدلی که قراره در مرداد ماه برگزار بشه آیا برای کنکور 1403 لحاظ میشه یا سال بعدش ؟

      من سال دوازدهم هستم امسال کنکور دادم خواستم چند تا درس رو ترمیم بزنم می‌خوام بدونم این نمرات جدید روی کارنامه امسالم لحاظ میشه یا سال بعد

  2. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید من دانش آموز پایه یازدهم هستم و دارم امتحانات نهایی رو پشت سر میزارم اگر از نمره ای در یک درس راضی نباشم سالی دیگه که دوازدهمم میتونم یکی از درس های یازدهم هم با دانش آموز های یازدهم امتحان بدم و نمره ای که امسال گرفتم ترمیم شه؟!

    1. با سلام
      اگر در درسی نمره قابل قبولی کسب نکرده اید و یا تمایل به ترمیم نمره دارید ، می توانید نمره دروس مورد نظر خود را ترمیم کنید.

      1. سلام دیپلم ۸۴ دارم که نهایی بود اما پیش دانشگاهی نهایی نبود. برای کنکور ۱۴۰۴ که هم یازده و هم دوازده تاثیر داره باید چه اقدامی انجام بدم؟ تمام دروس ۱۲ رو باید ایجاد سابقه کنم؟

  3. سلام . برای کنکور ۱۴۰۴ اگه بخوام با دیپلم انسانی کنکور تجربی بدم ، باید توی امتحانات نهایی هم یازدهم و هم دوازدهم شرکت کنم ؟

    1. با سلام برای شرکت در کنکور تجربی 1404، می بایست در امتحانات نهایی هر دو پایه یازدهم و دوازدهم تجربی شرکت کنید و برای خود سابقه تحصیلی ایجاد کنید.

  4. سلام ببخشید برای کنکور ۱۴۰۴ که تاثیر معدل یازدهم و دوازدهم هم قطعی میشه ترمیم معدل چگونه است یعنی دانش آموز فقط مجاز به یک بار شرکت در آزمون پایه یازدهم یا فقط دوازدهم دریک درس خاص است ؟

    1. با سلام با توجه به این که قوانین سازمان سنجش همواره دستخوش تغییرات می شود؛ در رابطه با این سوال می بایست منتظر اطلاعیه سازمان سنجش بود که به محض انتشار در این مطلب قرار داده خواهد شد.

  5. سلام ببخشید من کلاس یازدهم هستم اگه امتحان ها رو بد بدم میتونم ترمیم معدل کنم و اینکه چند تا رو میتونم ترمیم کنم آیا محدودیت خاصی داره یا هر چند تا که خواستی میتونیم ترمیم کنیم ؟ (کتاب)

    1. با سلام
      در صورتی در امتحانات نهایی نمره خوبی را کسب نکرده اید می توانید در ترمیم معدل شرکت کنید و محدودیتی برای ترمیم معدل دروس مختلف وجود ندارد.

      1. سلام وقتتون بخیر
        می خواستم ببینم میشه هم ترمیم زد و هم اگه درسی تجدید شدی با هم اینکارو کنیم
        حتما باید سابق تحصیلی کامل باشه میشه ترمیم زد یا ناقص هم میشه؟

  6. سلام من دوازدهمم میخام ۱۴۰۴ کنکور بدم دوازدهمم میخام ترمیم کنم واسه یازدهم چیکار کنم

    1. با سلام
      برای ترمیم معدل 1404 می بایست منتظر اطلاعیه سازمان سنجش بود. جزئیات برگزاری و قوانین مرتبط با آن نیز از طریق سازمان سنجش انتشار پیدا خواهد که به محض انتشار در این مطلب قرار خواهیم داد.

  7. سلام من سال 402 فارغ تحصیل شدم و سال 403 ترمیم شرکت کردم ولی نمراتم خوب نشد آیا میتونم دوباره ترمیم شرکت کنم در سال بعد یعنی 1404

  8. سلام من امسال دوازدهمم و دارم امتحان نهایی میدم ولی نمر های خوبی به دست نیوردم می خواستم بدون اگه بخوام سال بعدی ترمیم کنم باید هم یازدهم و هم دوازدهم رو ترمیم کنم

    و اگه تجدیدی داشته باشم اول باید اونا رو پاس کنم بعد ترمیم؟ یا با ترمیم میشه پاس کرد ؟

  9. سلام خسته نباشید من امسال یازدهم هستم و ۳ تا از دروس امتحان نهایی رو خراب کردم درحد تجدید میخواستم بدونم اگر بخوام موقع امتحان های دوازدهمم ترمیم کنم باید اول پاس کنم یا میتونم بدون پاس کردن خرداد سال بعد شرکت کنم ک هم پاس بشم هم ترمیم کرده باشم آخه شهریور امسال امتحان دهم دارم نمیتونم شهریور دروس یازدهم هم پاس کنم؟ممنون میشم راهنمایی کنید

  10. سلام خسته نباشید
    بنده یازدهم هستم و احتمال ۳ درس تجدید میشم میخواستم بدونم برای ترمیمشون باید پاسشون کنم چون شهریور امتحان دهم دارم ؟

  11. سلام وقتتون بخیر .
    من الان کلاس دوازدهم خستم و دارم امتحان میدم .
    برای ترمیم معدل یازدهم و دوازدهم برای سال ۱۴۰۴ باید مدرسه بزرگسال ثبت‌نام کنم؟

    1. طبق آخرین مصوبه ترمیم یکبار هست
      پس شما فقط میتونی 11 م رو ترمیم کنی. البته تا الان این قانون هست و امکان عوض شدن داره

  12. سلام وقتتون بخیر ببخشید من دو درسی که ترمیم امسال شرکت کردم رضایت نداشتم و می‌خواستم بدونم فرصت ترمیم برای کنکور ۱۴۰۴ رو دارم یا خیر ؟
    احتمال داره یکبار دیگه فرصت بدن ؟ و سهم معدل برای یازدهم و دوازدهم چطور برای سال آینده اعمال میشه ؟

  13. سلام من پشت کنکوری هستم و دیپلمم هم برایه سال ۱۴۰۰ هست معدل سه سال هم بیست تمام.ایا برایه شرکت در کنکور ۴۰۴ باید سه سال رو ترمیم بزنم دوباره یا با همون نمرات میشه در کنکور شرکت کرد؟

    1. شما برای دوازدهم نیازی به ترمیم معدل ندارید ولی برای یازدهم باید ایجاد سابقه تحصیلی کنید، چون امتحانات یازدهم در زمان تحصیل شما به صورت کشوری نبوده، به همین خاطر فاقد اعتبار است.
      در صورت عدم ایجاد سابقه تحصیلی نمره صفر برای شما لحاظ خواهد شد!

  14. سلام آیا امکان داره خرداد ۱۴۰۴ نهایی های دهم و یازدهم رو امتحان بدم خرداد ۱۴۰۵ نهایی های دوازدهم رو؟ اگر ممکنه آیا در این صورت سوابق ده و یازده و دوازده در کنکور ۱۴۰۵ تاثیر خودشون رو میذارن؟ تا حالا هیچ درسی رو ترمیم نکردم.

  15. سلام من امسال ترمیم معدل شرکت کردم و به نتیجه نرسیدم آیا میتونم دوباره ترمیم معدل دوازدهم بزنم

  16. سلام من ترمیم معدل امسال ثبت نام کردم اما شرکت نکردم الان میتونم ترمیم ۴۰۴ شرکت کنم ؟
    واینکه ترمیم معدل ۴۰۴ مرداد ماهِ یا همون خرداد ؟

  17. درود وقت بخیر 🪷

    در رابطه با دوره جامع مرداد کنکور 1404 سوال داشتم:
    آیا دروس عمومی نیز جامعه؟ یا فقط دروس تخصصی جامعه و عمومی ها فقط دوازدهم تدریس میشه؟
    چون در کنکور 1404معدل یازدهم هم در کنکور لحاظ میشه و لازمه که ما دانش آموزان پشت کنکوری علاوه بر ترمیم معدل دوازدهم برای یازدهم نیز ایجاد سابقه تحصیلی کنیم،
    حتی بسیاری از دانش آموزان دوازدهمی نیز قصد ترمیم معدل سال یازدهم را دارند؛ چراکه تأثیر معدل از خود کنکور هم بیشتر شده(60% تأثیر معدل)
    پس آموزش کامل و جامع دروس عمومی برای شرکت در آزمون های نهایی یازدهم و دوازدهم برای داوطلبان کنکور 1404 لازمه…
    آیا این پکیج برای آمادگی دو آزمون نهایی (یازدهم و دوازدهم) طراحی شده؟

  18. سلام من امسال امتحان نهایی دوازدهم رو دادم و کارنامم رو هم توی سایت نگاه کردم سال بعد میتونم توی ترمیم معدل شرکت کنم یا خیر؟

  19. سلام.وقت بخیرامیدوارم که حالتون خوب باشه. راستش من پیرامون مشکلات تحصیلی ام چندتاسوال دارم اگرامکانش هست خواهشاراهنماییم کنید. من متولددیماه ۱۳۷۵هستم وشهریور۱۳۹۵دیپلم خودراگرفتم. من معدل کتبیم ۹.۴۵هستش که ازراه دورگرفتم. من امسال درامتحانات ترمیم شرکت کردم ولی متاسفانه نتوانستم نمره بیارم وحتی نمراتم ازقبل هم بدترشد. میخواستم بدونم میتوانم دوباره ترمیم معدل شرکت کنم وسال دیگه شرکت کنم یااینکه فقط همین یکباربود. خواهش میکنم راهنماییم کنید.

      1. من امسال کنکور دادم،سال ۴۰۴ میخام ترمیم معدل بدم،چون پارسال یازدهم نهایی کشوری نبود،امسال تو ترمیمم باید همه دروس رو ترمیم بدم یا اختیاریه هر کدوم کتابو خواستم بدم یا نخواستم ندم؛میتونم؟

  20. سلام
    من دوازدهم امتحان نهایی دادم می تونم ترمیم بزنم با اینکه تجدید شده باشیم
    یا باید حتما پاس کنیم درسارو

  21. سلام خسته نباشید
    من امسال دیپلممو میگیرم و امتحانای دوازدهم نهایی رو شرکت کردم
    برای کنکور سال بعد حتما باید امتحانات نهایی یازدهم رو بدم یا اینکه معدل قبلی خودم رد میشه؟؟

  22. سلام وقت بخیر
    من دیپلم سال 1400هستم تو 1401تو ترمیم معدل شرکت کردم ولی نمراتی که میخواستم رو کسب نکردم
    تو 1404میتونم برای دومین بار تو ترمیم معدل دوازدهم شرکت کنم؟

      1. سلام وقت بخیر من دانشجوی کارشناسی مامایی هستم دیپلممو ۱۴۰۰ گرفتم و ۱۴۰۱ ترمیم زدم اما نمرات دلخواه رو نگرفتم آیا میتونم توی ترمیم ۱۴۰۴ شرکت کنم؟ چون باید از دانشگاه مرخصی بگیرم باید اینو قطعا بدونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *